2011-04-02

Lördagsfika



Bakade en kaka till lördagsfikat.
Banankaka med kanel.
Verkade spännande när jag läste
receptet i vår lokaltidning.
Smakade bra tyckte "testpanelen".
Lätt att göra. Här nedan finns
receptet.



Banankaka med kanel
100 g smör
3 dl strössocker
2 ägg
5 dl dinkel eller vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
o.5 dl kallt kaffe
2 mogna bananer

Rör fettet med socker. Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda vetemjöl,bakpulver,bikarbonat,ingefära och kanel. Blanda ned i smeten.
Häll i det kalla kaffet. Mosa bananerna, rör i smeten.
Smörj och bröa en form. 175 grader i ugnen ställ formen längst ned.
Grädda i 1 timma.
Tips: I stället för strösocker kan man ta farinsocker.
Lycka till!

Ha en bra helg ni alla

7 kommentarer:

Min egna lilla vrå sa...

Vilken kaka! Den ser väldigt god ut. Banankakor är bra att baka när bananerna börjar blir lite bruna. Jag ska testa detta receptet i veckan, kan inte låta bli efter ditt inlägg.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Lovisa

Maria - Villa Krutbruket sa...

Den ser otroligt god ut!!

Önskar dig en fin söndag! Kram Maria

Lyckoslanten sa...

Perfekt resultat och smakar säkert förträffligt om festpanelen säger så också! Skulle gärna smaka!
Ha en skön söndag! ♥

Vita små hjärtan sa...

Hejsan!
Jo de finns på Plantagen. Det är egentligen såna som man sätter runt rabatter....
Kakan lät god...
Kram Agnetha

Anonym sa...

Kakan ser ju så god ut, men... bananer är nog den enda frukt jag inte kan äta! Ännu mindre i kakor. Smaken och konsistensen, nej... hua! Men jag vet att 99% av svenska folket älskar dessa guleböjar så jag är en särling:)Men tack för receptet, kan kanske ta lite mer kanel så blir det en kanelkaka?

Kram i dimman.
Eva-Mari

annika sa...

Kakan ser väldigt god ut. Jag ska nog inte äta mer fikabröd och gotter på ett tag nu...stränar liksom....

Gardinerna ska jag ha i köket vid matbordet. Du får komma hit i vår så kan vi ta oss en fikastund på altanen.
Ewa fyller i morgon!

Kram

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Jag ÄLSKAR banankaka men har aldrig smakat med kanel i. Låter spännande!
Ha det gott. /Ingela