2011-01-22

Det är de små tingen i livet



Härliga lördag.
Herrn i stan och på landet
och jag tog en rask
promenad upp till stan.
Handlade tulpaner, köper
nya varje vecka känns som
att våren kommer lite
fortare då.




Handlade krokus också.
Vita och blå.
Den vita har kommit
lite längre medan den
blå behöver lite längre
tid på sig.
Lite som vi människor
en del är snabba och
andra behöver lite
längre tid på sig.




Efter olika inköp gick
vi hem. Drack kaffe
och åt varsin semla.
Receptet kommer här
nedan på begäran både
på bloggen och muntligt.
Sedan var vi rustade för
projekt städa vinden.
Nödvändigt inför flytten
i mars.



Dinkelsemlor
50 g jäst
3 dl mjölk
7 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsdinkelmjöl
1/2 dl socker
1 tsk kardemumma
75 g smör
1 ägg

Blanda jäst och mjölk som är varm. Tillsätt mjölet lite i taget. Klicka i rumsvarmt smör,
tillsätt ägget, socker och kardemumman.
Degen ska vara lös och lite kladdig. Rör degen i minst 5 minuter.
Låt jäsa i 30 minuter.
Dela degen i två delar.
Dela varje del i 8 delar.
Ta dinkelmjöl på händerna och rulla runda bollar.
Låt jäsa på plåt i 30 min.
Pensla m ägg
In i ugnen 225 grader i 10 min
Lycka till!

Ha det gott alla ni
Ha en fortsatt fin helg

7 kommentarer:

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Vet ingen som inte tycker om tulpaner :-) och visst känns det som att ta en en liten bit av våren i "förtid" - härligt.
Vilken jättefin sjal du gav dig själv i present!
Ha det gott. Kram, Ingela

annika sa...

Lovely!

Alida bakar Semlor just nu...lite sent kanske.
Ha en skön helg

Kram

Anonym sa...

Tack min vän, nu har jag kopierat receptet. Här ska bakas semlor i veckan!

Kram och skön söndag!
Eva-Mari

Lyckoslanten sa...

Nu kan man gott unna sig tulpaner. För mig blev det tre buketter senaste vecka! ;o) Nu blev jag så sugen på semlor så det är inte sant! Ska se vad vi kan göra åt saken! ;o)
Ha en skön eftermiddag! ♥

Mycket annat & lite betong sa...

De där semlorna verkar ju riktigt nyttiga!
Det låter skönt att få städat på vinden, vi har också en hel del som behöver gås igenom.

Trevlig kväll!
Agneta

Vita små hjärtan sa...

Så mycket fina bilder på våriga blommor!
Kram Agnetha

Huset vid ån sa...

Visst är det härligt med en bukett tulpaner till helgen!

Hoppas att du får njuta av en trevlig helg!
Kraaam Therese