2010-10-09

Lite gott att äta



En härlig oktoberkväll
passade en fisksoppa från
Per Morbergs receptbok bra.
Slopade blåmusslorna
annars är det helt a la
Morberg.
Lite gott valnötsbröd till.
Mmmmmmmm



Till efterätt bakade jag
en äppelkaka med lättvispad
vaniljvisp till.
Äppelkakan är gjord på dinkelmjöl.
Kakan är så lättbakad så jag
ger er receptet. Kommer längst
ned på inlägget.



Värm ugnen till 175 grader.
Smörj en form och bröa den.
Skala och skär 2 äpplen och
doppa dem i kanel.
Smält 50 g smör blanda med 1.25 dl mjölk.
Vispa 2 ägg och 1 dl socker.
Häll i ägg och mjölkblandningen.
Blanda 1.2 dl dinkelmjöl med 1.2 dl fullkornsdinkelmjöl.
Rör ned 1.5 tsk bakpulver.
Blanda allt i äggsmeten.
Häll smeten i formen
Stick ned äppelklyftorna.
Grädda i nedre delen av ugnen ca. 55 min.
Själp upp den på ett fat.
Servera med vanilvisp

Låt er väl smaka!

Ha det så gott alla ni!

15 kommentarer:

Vitt och Blått sa...

Allt såg jättegott ut!! Tack för tips och recept! Ha en skön söndag - kram!

Gårdsromantik sa...

Så gott - den där äppelkakan är ju - nästan nyttig :-)

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Lyckoslanten sa...

Jag älskar fisksoppa och det där ser riktigt läckert ut! Tack för receptet på äppelkakan! Kan vara bra att ha!
Idag skiner solen här! Hoppas du får en skön söndag! ♥

MårsArt sa...

Den måltiden passar mig.
Älskar fisksoppa & äpplekaka.
Här skiner solen efter en kall natt.
Kram
Agneta

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Låter spännande med äppelkaka gjord på dinkelmjöl. Tack för receptet!
Ha det gott. Kram, Ingela

Vita små hjärtan sa...

Det lät gott! Tack för receptet!!!!
Ha en fin söndag!
Kram Agnetha

Cajsas Faster sa...

Det låter gott!
Ska prova den imorgon på min mamma när hon kommer på besök!
Nu ska jag ladda för morgondagen. Ha det bra i veckan, kram Marie

Livet på Vestergård sa...

Låter gott både med fisksoppa och äpelkaka! Blir nästan lite hungrig nu :)
Härlig ljusstake!

Sirpa sa...

Oj, låter och ser ut så härligt och gott!
Och där i bakrunden såg jag din ljustake, fint!
Hoppas din vecka har börjat bra!
Ha en fin måndag!
Kram Sirpa

Huset vid ån sa...

Åh, Vad mycket fina inlägg jag missat hos dig nu när jag varit "borta" från bloggvärlden ett tag!

Per Morberg gillar jag skarpt, har flera kokböcker av honom....

Du måste visa dina gustavianska möbler på bloggen, det är ju såå fint.....Ler!

Må så gott!
Kram Therese

annika sa...

Den soppan ser mycket god ut liksom äppelpajen. Bra att det är annat mjöl i den...verkar nyttigare då o)).

Såg du om ev resa till Danmark nu i vår ...kolla på Romantisak ting...
Kram annika

Fröken Fräken sa...

Tyvärr kan jag inte äta fisk, men äppelkakan skulle jag gladeligen ta flera bitar av!! Mumsigt!

mamma lycklig sa...

Mmmmmmm, ser riktigt smarrigt ut. Det är gott med soppa när det är lite kulet ute. Äpplekaka det är inte helt fel. Men allt som är gott lägger sig som bomull runt midjan. SUCK!
Ha en skön helg.
Kramis Nettan

Hem ljuva hem sa...

Så gott med fisksoppa men tyvärr gör man det alldeles för sällan. På jobbet gör vi det ibland till barnen, de gillar faktiskt både fisk och soppor så det blir poppis mat då. Din äppelkaka måste jag bara prova att gör den både ser god ut och verkar lättbakad.
Idag har jag köpt lite julsaker..ja nästan i alla fall, hittade två jättegulliga burkar med änglamotiv på Ö&B, tänkte ha lite julgotter i dem och småkakor..de kostade ju bar 10kr st. Skulle lägga in bilder idag men batterierna tog slut på kameran så får göra det i morgon
istället. Nu ska jag snart fixa varma mackor till i kväll, önskar dig en skön fredagkväll
Kram Anneli

Edtiaflicka sa...

Tack för kommentaren Lillemor!
Din blogg ser mysig ut och vi delar tydligen samma intresse i heminredning så jag kommer följa dig från och med nu :)

Ha en underbar helg!
IDA