2013-01-13

Det blev helg

Kände mig baksugen när helgen kom. Vanliga kanelbullar önskade maken. För mig är bakning avkoppling. Man knådar och tankarna vilar. En härlig doft sprider sig i köket. Det är något vilsamt över det hela.
Gjorde en Citronkaka, som jag inte gjort på länge. Receptet är lite annorlunda än vanlig sockerkaka. Man kan också använda kakan till tårtbotten.Receptet kommer nedan.
Citronkaka 3 ägg 2 1/2 dl socker 100 g smör 2 1/2 dl mjöl 3/4 tsk bakpulver Skalet från en halv citron Några drp citronsaft. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret låt svalna lite. Blanda mjöl,bakpulver häll i smör och de torra ingredienserna. Blanda i citronskalet och några droppar citronsaft. Smöra och bröa en form i ugnen 175 grader ca 35 min. Lycka till.
En bullpåse kom till småflickorna på söndagen. De hade fått ett nytt spel som vi spelade. Mormor kom sist. En annan bullpåse ska få åka till småpojkarna i veckan. Ha en bra början på veckan. Kram

3 kommentarer:

annika sa...

Så mycket mumsigt du gör. Ska vi ses över en fika någon dag?

Kram
annika

Sirpa sa...

Gott gott! Doftar nästan hit!:) Ha det bra!
Kram Sirpa

Lyckoslanten sa...

Så mysigt det låter! Min mamma kommer med bullpåsar ännu. Därför har jag inte bakat mycket. Kanske när och om jag blir farmor! ;o)
Ha det bra! ♥