2010-12-04

Varsågoda en saffranskaka



För många år sedan fick
jag receptet av en väninna.
Sedan dess är saffranskaka
en given tradition i adventstider
och till jul. Nu delar jag med mig
receptet.

SAFFRANSKAKA

200 g smör
2 ägg
3 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2.5 dl mjölk
1 pkt saffran
1 sockerbit

Smält smöret. Vispa ägg och socker
Blanda mjöl och bakpulver. Häll i
smör och mjölk. Stöt bitsockret och
saffran tillsammans.
Smörj och bröa en form
175 grader längst ned i ugnen ca.50 min

Lycka till och njut

Ha det gott ni alla

10 kommentarer:

Else´s Bod sa...

Nä å inte såg jag dig.... men som sagt, det snöade för mkt!!

Å saffranskaka! Älskar ju saffran så det måste jag nog testa!
Kram Kram
Lisa

Lyckoslanten sa...

Ni svenskar är så duktiga på recept med saffran! jag som åt saffranssemla för en vecka sedan, premiär, i Väsby! Ska spara receptet på saffranskakan! Ha en skön helg! ♥

Edtiaflicka sa...

Mmmmm... det låter gott och inte så svårt heller! :)

Kram Ida

Hem ljuva hem sa...

Åh, det låter gott med saffranskaka, jag brukar baka en med kardemumma och en pepparkaka till jul och så naturligtvis den klassiska engelska fruktkakan. Kanske skulle man prova din saffranskaka också i år.
Ja min mellandotter är bosatt i Wales sen 4 år tillbaka tyvärr har jag inte haft möjligheter att besöka henne där, vilket hade varit jättekul då jag älskar England.
Idag har jag äntligen frostat av frysen och bakat lussekatter, men fingret värker nu så det blir inte mer gjort idag. Hade en plasthandske på handen och det visade sig gå jättebra, degen fastande inte alls på handsken, man skulle nog alltid ha platshandskar på sig när man bakar.
Önskar dig en härlig andra advent
Kram Anneli

Mycket annat & lite betong sa...

Jag har gjort den tidigare! Den är jättegod!

Hälsningar Agneta

annika sa...

Mums! Har inte bakat så mycket ännu men det ser gott ut.
kram

Vita små hjärtan sa...

Ååååå vad gott, tackar för receptet!
Triump på Marieberg håller jag till!!!!
Kram Agnetha

Anonym sa...

Kul... nästan samma recept! Fast prova med lite pulverkaffe i nästa gång!

Kram Eva-Mari

Sirpa sa...

Hej!
Tack för din hälsning!
Ha en fin tisdag!
Kram Sirpa

Huset vid ån sa...

Tack för tipset på den goda kakan, det låter smaskens....

Jag har inte sytt strutarna själv, jag har faktiskt köpt dom "färdiga" på Claes Ohlsson.

Kul att du ville vara med i min lilla utlottning!
Julkramar Therese