2011-06-26

Jordgubbs och vitchoklad moussetårta



Här kommer det utlovade receptet på denna underbara tårta.

JORDGUBBS OCH VIT CHOKLAD MOUSSETÅRTA

1 färdig marängbotten.

VITCHOKLADMOUSSE:
150 g vit choklad
1/2 msk smör
2 äggulor
2 1/2 dl vispgrädde
JORDGUBBSMOUSSE:
1 l jordgubbar
4 gelatinblad
3/4 dl vatten
1 dl strösocker
2 1/2 dl vispgrädde

Lägg marängbotten i en form med löstagbar kant.

Gör chokladmoussen så här:

Smält vit choklad i ett vattenbad.
Rör ned en äggula i taget.
Vispa grädden.
Rör ned lite i chokladen.
Vänd sedan ned chokladen i grädden
Häll i formen
Frys i ca. 45 min.

Gör Jordgubbsmoussen så här:

Mixa jordgubbarna till en puré.
Lägg gelatinet i kallt vatten.
Koka upp socker och vatten.
Smält gelatinbladen i sockerlagen.
Låt svalna. Blanda ned jordgubbspurén.
Vispa grädden och blanda ned i jordgubbssmeten.
Häll moussen över den vita chokladen i formen.
Frys i minst 4 timmar.
Tinas i rumstemperatur.

Garneras med jordgubbar, vit choklad och kanske lite mynta.
Ät och njut.
Kram på er.

6 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Tack för det receptet och mysig midsommar ser du ut att ha haft! ♥

barbrok sa...

Oj vad gott det låter! Då min stränga diet är över ska jag försöka komma ihåg ditt recept!, Dvs närmare bestämt om 5 kg.....alltså väldigt snart hihi, kanske nästa vecka? Eller inte
Kram Barbro

Lillan sa...

En av mina favoriter!
Provade en gång att göra ett lager till med mörk cholkadmousse, det blev supergott!
Ha en forrsatt skön sommar

Else´s Bod sa...

Men det där måste vara vad jag kan gissa det godaste man kan stoppa i munnen! Det måste jag testa,
Kram Lisa

Nyanser av vitt sa...

Tack för detta underbara recept. Ha nu en fin dag i värmen.
Kram Agneta

Annelis hantverk sa...

Tack för receptet till en jättegod tårta!
Ha en fin dag!