2011-11-10

Portergryta



Så här lagom till helgen kommer
receptet till Portergryta.

Receptet är för 4 personer
Sist jag lagade rätten tredubblade
jag det.

Portergryta
500 g bitar av högrev eller notbog
1 msk svartvinbärsgelé
Salt och peppar
1 1/2 dl porter
1 köttbuljongtärning
1 dl vatten
1 1/2 msk. vetemjöl i 3 msk vatten
2 dl cremefraiche
1/2 dl vispgrädde

Skär upp köttet i tärningar.
Koka upp porter, gelé, buljongtärning, vatten och kryddor.
Lägg i köttet rör om.
Koka under lock i minst en timme.
Köttet ska inte vara segt.
Rör ut mjölet i vatten och tillsätt under omrörning.
Rör ned Creme Fraiche.
Tillsätt grädden.
Koka ytterligare på svag värme i ca. 10 min.

Servera med kokt potatis och en grönsallad.
Inlagd gurka, svart vinbärsgelé, syltlök.
Smaka och njut.
Lycka till.

Ha det gott alla ni.

2 kommentarer:

Min egna lilla vrå sa...

Portergryta är ju så gott! Det brukar vi få hos min pappa på farsdag så det passar ju bra med receptet den här helgen!
Ha en bra vecka!
Lovisa

Solstrimmor sa...

Tack för receptet... ska skriva ut och prova för vi älskar grytor!

Ha det bra.
Kram Eva-Mari