2010-07-28

Färskpotatis endast Sverige har



Dottern från USA har längtat efter
färskpotatis. Vi har en egen liten
potatisodling, det är konstigt men
det smakar ju så bra, när man bara
kan gå ut och gräva upp lite potatis.

Nätet på bilden är ett fisknät
som vi fått av grannen som är
fritidsfiskare. Istället för att
använda potatisskalare så svänger
man nätet fram och tillbaka med
potatisen i och då ramlar skalen
av. Fiffigt tycker vi.



Skålen som det står potatis på
köpte jag på Korthuset i Örebro
av alla ställen. Det är inte Bruka
så den passar inte in bland mina
andra skålar med text på. Den här
är av plåt men jättesöt att ha
färskpotatisen i.



Jag var på Elses bod och hämtade
min vinst hos gulliga Lisa. Passade
på att köpa rabarberbladet av betong.
Har länge tänkt att köpa ett som ska
användas som fågelbad i stenpartiet.
Snyggt tycker jag.

Ha det gott

8 kommentarer:

Anonym sa...

potatis som är så gott! Vi har också använt vårt nät när det bara är jag och Lasse, funkar perfekt!
Fågelbadet var superfint!
Kram Johanna

Sirpa sa...

Hej!
Det är ju så gott med färska potatisar. Åt de igår och idag som jag fick från en väninna.
Jag visste inte att Korthuset säljer så fina saker!
Har det bra!
Kram Sirpa

annika sa...

Kul idé med att skava av skalet på potatisen i den nätsäcken :-)
Så underbart ni verkar ha det på landet med alla barn och barnbarn♥
Ha en fin dag
Kram
annika

Else´s Bod sa...

ÅÅ Lillemor, va fint det blev!!! *glad*
Lägger till dig i min lista nu så ja inte missar dina uppdateringar!!
Kram Goa du!!

Min egna lilla vrå sa...

Hejsan!
Vad kul att du tittade in till mig så att jag även hittade dig! Nu ska jag lägga till dig till min lista!
Lovisa

MårsArt sa...

Smart sätt att "skala" potatisen.
Jag och väninnorna har i ett antal år tänkt att göra betongfat bara sommaren kommer-undrar vilken sommar...
Kram, Agneta

Fröken Fräken sa...

Det godaste är ju att göra klyftpotatis av färskpotatis, och då behöver man inte ens ta bort skalet! :-)
Det är roligt att gjuta i betong, fast lite svårt när man som jag bor i lägenhet..

Anonym sa...

Hej Lillemor. Det är nu fredag eftermiddag och jag och mina barn har varit och handlat lite fredagsmys till kvällen. Jag kastade mig in på din blogspot av nyfikenhet. Du har gjort en helmysig sida tycker jag och betonglövet du köpt liknar mina. Det var jättefint. Kramar ifrån mig, vi ses på måndag.