2010-07-31

Hattarna från Hallsberg



Vi åkte till Hallsberg för att titta
på utställningen Hattarna från Hallsberg.
Utställningen är på Bergöska Huset.
I samma hus som ägdes av Carl Larssons
svärfar finns väggmålningar av Carl Larsson.
Även en liten miniutställning av Karin
Larssons målningar och textilier.



Elise Sahlqvist som ägde stråhattsfabriken
var moster till Karin Larsson.
Stråhattar var högsta mode i slutet av
1800talet och i början på 1900talet.



Stråhatten med blommor tänker jag att
någon hade som sommarhatt för hundra
år sedan.
Min favorit bland alla stråhattar som
visades är den lilla stråhattsbahytten.
Där tänker jag en liten flicka som har
hatten på söndagen till "fint".



Ha det gott.

8 kommentarer:

Else´s Bod sa...

Näe! Vilken mysig utställning!! sånt tycker jag är jätte kul!!
Ja du lillemor... va kan du slänga ut!? haha bordet är verkligen jätte fint!! passar som hallmöbel lika väl som ett litet skrivbord! Älskar det!!
Kram på dig!
Lisa

Lillan sa...

Trevligt med hattar. Har själv en svart liten Gunilla Ponténhatt som jag älskar.
kram
Caroline

Sirpa sa...

Hej!
Oj vilka fina och söta hattar! Sånna utställningar är roliga!
Har en trevlig söndag!
Kram Sirpa

Vitt och Blått sa...

Sundborn är helt underbart och jag kan verkligen rekommendera dig att åka dit, man blir inspirerad! Jag var där i maj med jobbet och kände att dit måste jag verkligen ta med min man! Vilken energi och skaparglädje och Karins saker är helt fantastiska, hon var otroligt duktig också! Det är modernt än idag, sådant som håller över tid och det känns också som om hon var före sin tid. Färger, textilier och hela hemmet är så fint! Roligt med hattutställning, den längst ner är så söt och påminner mig om lilla huset på prärien eller Anne på Grönkula eller en liknande söt flicka kan tänkas ha. Trevlig vecka - kram Ewa

Huset vid ån sa...

Vilken fin hattutställning du besökt.....Har inte kommit dit ännu! Får nog ta mig en liten "tur" dit.....Ha en trevlig vecka! Kram Therese

annika sa...

Mysigt med en liten eller stor hatt. Jag tror inte att jag passar i hatt men jag har många mössor.
Kram på dej!
annika

Min Skattkammare sa...

Åhhh...såna tjusiga skapelser!
Men du....nu gjorde du mig sugen på pannkakor, det var ett tag sedan! :o)
Hoppas du hittar på Herr Kantarell, lite svårflörtad är han än, det han blir synligare i höst.
Ha det så gott!
Kramar Kicki

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad kul med hattutställning!
Ha en härlig dag!
Kramis/LenaS