2011-09-03

Äppeltider



Denna vecka har jag varit en
dålig bloggerska. Inga inlägg
varken hos mig själv eller hos
er.
Nu är helgen här och tiden räcker
till lite mer än att arbeta och vila.



Både hos oss och barnen har äpplena
börjat mogna. Gott att äta bara som
de är, gott att göra pajer på.



När tiden inte riktigt räcker till
är en smulpaj svaret om man är sugen
på något gott.



Snabbt och lätt går det att göra.
Det finns flera olika recept. Nedan
kommer mitt som jag använt i många år.
Vaniljglass eller vaniljsås till mmmmmm.



Grundrecept på min Smulpaj.

100 g smör
21/2 dl mjöl
1 dl socker

Skivade äpplen läggs i smord ugnsfast form.
Socker och kanel strös över.
Smör, mjöl och socker blandas.
Strös över äpplena
I ugnen 30-40 min 175 grader.

Ha en avkopplande helg alla ni
Det tänker jag ha.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Mmmm det är så gott med denna klassiska smuläppelpaj. Och vilken fin ljusstake du har.
Önskar dig en skön helg, kram Ing-Britt

annika sa...

Vi har provbakat många pajer men två av dem är våra favoriter. Smulpajen är en av favoriterna. Lite kokos och lite havregryn slinker ner i degen ...då tar jag bort lite mjöl istället.

Skönt med helg! Förra helgen bröt en förkylning ut så veckan har varit seg. Hoppas att det vänder nu. Ska bli svampplockning i helgen. Vi är ett gäng som ger oss ut tillsammans. Åååå vad jag gillar det.

Ha en skön helg

Kram
annika

Hem ljuva hem sa...

Åh vad gott med paj. Har själv inte gjort några ännu men brukar lägga några i frysen till höstens fikastunder. Jag brukar lägge lite havregtyn i min smulpaj, blir lite knaprigt då. Önskar dig en fortsatt trevlig helg.
Kram Anneli

Edtiaflicka sa...

Muuuuums! Det ser gott ut. Jag har ju inget äppelträd hemma (men jag får palla några på jobbet hihihi)
Du har fått en Award av mig om du vill ha den ;)

Kram Ida