2011-10-13

Gott till kaffet



Här kommer det utlovade receptet på
pistagekakan.

Pistagekaka
400 g smör
6 dl socker
4 ägg ett i sänder
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
11/2 dl malda mandlar eller nötter
3 dl mjölk
7 dl vetemjöl
10 droppar bittermandelolja
Lite grön karamellfärg

Smör och socker röres.
Ägg, mandlar, mjölk och vaniljsocker röres i.
Mjöl, bakpulver, bittermandelolja och karamellfärg tillsätts.

Hälls i långpanna 200 grader 25 min

1 pkt mörk blockchoklad
1/2 paket cocosfett
Smälts i vattenbad
Breds på närkakan svalnat

Lycka till. Njut av en god kaka till kaffet i helgen.
Vi är på landet i helgen och njuter av ännu en underbar
helg i höstens tecken.
Kram

5 kommentarer:

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Oj, det var ingen "lättviktskaka" precis - mycket smör och mycket socker :-)
Trodde det skulle vara pistagenötter i, men det kanske är färgen som gör att den kallas pistagekaka?
Sparar receptet, roligt att prova nya saker.
Ha det gott. Kram, Ingela

Sara A sa...

Är det mormor Lailas recept? Dom är så goda :)

Lyckoslanten sa...

Nu bjuder du på väldigt mycket gott här på sistone!
Jo det finns krubbor till julen och jag har en mindre och en större från Willow Tree. Följ etiketten Willow Tree på min blogg. ♥

Sara A sa...

Jag ska ska spara ner receptet! :D Kanske får man tid över och tillfälle att bjuda tillbaka på kaffe och fika. Hälsa Sven-Arne från mig! Ha det bra :) Kram!

Fröken Tindra sa...

Är kakan lite mazarinaktig? Pistage är inte favoriten direkt men jag har nog bara smakat det i glass... Jag bakade en citronmarängpaj igår och tog med till tjejkvällen. Mums! =0)
Ha en fin dag!
Kram!