2011-10-09

Höstens första gryta



I helgen kändes det riktigt i luften att det
är höst. Lite svalare och lite krispigare.
Då blev jag sugen både på långkok och bakning.

Köttgryta fick det bli och inte vilken som helst utan
Boeuf Bourguignon.
Per Morbergs receptbok fick komma fram.
Hans recept är för 15 personer, så jag ändrade
en hel del eftersom det var bara till maken o mig.




I kg nötkött går åt och jag använde ytterlår
för att få köttbitarna möra, ni vet så de nästan
ramlar isär.
Per Morberg använder bara vin när han kokar grytan.
Jag blandar rödvin och vatten samt lite kalvfond.



Det här är en gryta som smakar underbart.
Som tur var så räckte det till två middagat till.
Får ligga i frysen tills en dag när
jag inte hinner laga mat.



Till efterätt bakade jag en sockerkaka
med äpplen som jag doppat i kanel o socker.
Lättvispad grädde till med en doft av vanilj.



Vi gick även på en långpromenad på söndagen
till en blomstermarknad.
Balkongen fick lite höstfint.

Den andra kakan jag bakade var en pistagekaka.
Receptet på den kommer i veckan.
Jag lovar den är god.

Ha en härlig vecka.
Kram

4 kommentarer:

annika sa...

Så ni var i stan i helgen...ingen svamputflykt alltså. Visst är det mysigt att baka och göra långkoksmat. Då barnen var små var det alltid sån mat på helgen..sånt som tog tid att laga.

Kram
annikia

Unknown sa...

Mmm vad gott det ser ut, gör alldeles för sellan långkok. Har så svårt att planera mat utan får panik när hungern kommer ;).
Ha de gott, kram Ing-Britt

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Verkar som om du haft en riktigt bra helg :-)
Mmm, pistagekaka låter spännande. Ser fram emot receptet!
Ha det gott. Kram, Ingela

Hem ljuva hem sa...

Det ser verkligen gott ut, grytor är underskattade i dagens samhälle. Tänk vad ofta man gjorde goda grytor förr. Nu blev jag sugem på riktigt god kalops..får snart göra ett kok här hemma.
Vilket härligt litet bord du hittat, jättesött.
Nu har jag kommit en bit med mitt sovrumsprojekt, lite bilder ligger nu på bloggen.
Önskar dig en fortsatt fin höstvecka.
Kram Anneli